Zadbaj o hamulce zimą - o serwisie układu hamulcowego

 

Wymianę opon letnich na zimowe mamy co prawda za sobą, ale zazwyczaj nie pamiętamy o układzie hamulcowym, którego sprawność ma decydujący wpływ na nasze bezpieczeństwo. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że hamulce wytrącają prędkość pojazdu w około 70%. Nie zgodzimy się też z powszechną opinią, że większość kierowców nie zwraca uwagi na nieprawidłowości w układzie hamulcowym. Zwracamy jednak uwagę na fakt, że ewentualne niedomagania wynikają z braku wykonywania okresowych kontroli, które powinny być przeprowadzane przynajmniej co 15 tys. km. Nie mówiąc już o wymianie płynu hamulcowego raz na trzy lata, co wynika z postępującej utraty jego parametrów. Skupimy się na dwóch radach, które decydują o stanie układu hamulcowego w naszym samochodzie.

 

Hamowanie silnikiem   

 

Podczas jazdy w terenie górzystym, ale i nie tylko, zwłaszcza przy długich zjazdach z góry, zalecamy hamowanie silnikiem z dodatkowym wsparciem układu hamulcowego dla wyrównania prędkości. Dlaczego? Z prostej przyczyny: korzystając wyłącznie z hamulców, doprowadzamy do wytworzenia się wysokich temperatur, z którymi zarówno tarcze hamulcowe czy klocki nie zawsze sobie poradzą, co w konsekwencji może doprowadzić do znacznego obniżenia jakości ich działania i szybszego zużycia. Wspomagając silnik, hamujemy delikatnie, tak, aby tarcze hamulcowe mogły bez problemu odprowadzić powstałe ciepło.

 

Regularna kontrola układu hamulcowego

 

Dla wielu kierowców czynności związane z okresowymi kontrolami układu hamulcowego i ewentualnymi naprawami nie będą stanowiły większego problemu. Możemy je wykonać sami we własnym garażu. Podczas sprawdzania układu hamulcowego należy zwrócić uwagę na stan klocków, szczęk i tarcz hamulcowych. W przypadku nierównomiernego zużycia klocków lub szczęk nie sugerujmy się tym stanem i dokonajmy jednoczesnej ich wymiany na obu kołach jednej osi, w przeciwnym razie musimy liczyć się z nieprawidłowym funkcjonowaniem samochodu podczas hamowania. Ten rodzaj prac wymaga posiadania w naszym garażowym wyposażeniu zestawu do wyciskania tłoczków w cylinderkach układów hamulcowych – który z powodzeniem używany jest w warsztatach samochodowych. Ponadto niezbędne są klucze HONITON do przewodów hamulcowych 8 – 13 mm. Sprawdźmy również stan przewodów i jeżeli nie wymagają one wymiany, można przejść do ostatniej czynności: kontroli płynu hamulcowego. Jeśli czas jego używania przekroczył dwa lata, zalecamy wymienić go na nowy. W tym przypadku posiadanie doskonałego zestawu do naprawy i samodzielnego odpowietrzania układów hamulcowych będzie niezwykle pomocne. W skład takiego kompletu wchodzi: zestaw do wyciskania tłoczków hamulcowych, profesjonalne klucze HONITON do przewodów hamulcowych, zestaw do jednoosobowego odpowietrzania układów hamulcowych i wymiany płynu oraz zestaw do zarabiania przewodów hamulcowych.

do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl