W obecnie jeżdżących po naszych drogach samochodach zastosowane są nowoczesne rozwiązania układu hamulcowego, takie jak ABS, EBS oraz ESP. W przypadku zapowietrzenia się tak ważnego dla naszego bezpieczeństwa układu, jego odpowietrzenie, choć pracochłonne z uwagi na wspomniane systemy, nie stanowi większego problemu. Warto jednak pamiętać o systematycznej wymianie płynu hamulcowego, ponieważ gdy jest zużyty czy też przestarzały, pobiera z otoczenia wilgoć, a więc z czasem rośnie zawartość wody. Obniżenie temperatury pracy przekłada się na wytwarzanie oparów, a zatem i powietrza, co powoduje zapowietrzenie układu hamulcowego i stworzenie potencjalnego zagrożenia podczas jazdy.
Opróżnianie płynu hamulcowego z układu
Pierwszą i niezwykle istotną czynnością, którą należy przeprowadzić, jest odsysanie starego płynu ze zbiorniczka płynu hamulcowego. Aby odessać dokładnie płyn, należy skorzystać z wysysarki FALCON F14101. Celem tej czynności jest zabezpieczenie przed wymieszaniem nowego płynu ze starym. Warto przy okazji oczyścić zbiorniczek z ewentualnych zabrudzeń i osadów, które mogłyby zanieczyścić cały układ podczas procesu odpowietrzania. Jeśli jest taka potrzeba, zwłaszcza przy silnych zabrudzeniach, demontujemy go i myjemy np. ciepłą wodą lub spirytusem. Po zamontowaniu napełniamy zbiorniczek nowym płynem hamulcowym.
Wymiana i odpowietrzanie układu hamulcowego
Do samodzielnej wymiany i odpowietrzania całego układu znakomicie sprawdzą się specjalne zestawy przyrządów, które dedykowane są również do innych czynności związanych z układem hamulcowym: zarabianie przewodów hamulcowych, wyciskanie tłoczków hamulcowych, odkręcanie i przykręcanie przewodów hamulcowych. Podczas sprawdzania układu hamulcowego możemy nierzadko doświadczyć niemiłych niespodzianek, takich jak skorodowane przewody hamulcowe czy nieprawidłowa praca tłoczków hamulcowych.
Podłączamy odpowiedni przyrząd do łącznika, ustawiając jednocześnie ciśnienie według zaleceń producenta, zazwyczaj 1 bar. Otworzenie zaworu blokującego w przyrządzie rozpoczyna proces wymiany i odpowietrzania. Procedura powinna trwać do czasu, aż widoczny w pojemniku wylatujący z układu płyn będzie czysty i bez pęcherzyków powietrza. Zamykamy zawór blokujący, usuwamy wąż napełniający z jednoczesnym uzupełnieniem płynu hamulcowego w zbiorniczku na poziomie MAX. Mamy pewność, że instalacja pozbawiona jest ciśnienia. Ostatnią czynnością jest sprawdzenie, czy system hamulcowy działa poprawnie poprzez wykonanie jazdy testowej.
I jeszcze jedna uwaga: samochody wyposażone w system ABS wymagają użycia testera diagnostycznego, który umożliwia poruszenie zaworów modulatora ABS i w rezultacie również na wymianę zawartego w nim płynu.