Silnik samochodu i poszczególne elementy napędu działają pod dużym obciążeniem. Przeciążenia te występują szczególnie m.in. w rozrządzie, także tym, jakie stosuje BMW w swoich maszynach. Niemiecka marka rodem z Bawarii, w przeciwieństwie do innych producentów, wciąż stosuje w swoich pojazdach łańcuch zamiast pasków, dlatego nie każdy wie, jak rozpoznać objawy jego zużycia. Dowiedz się tego poniżej!
Spis treści
Co wpływa na stan łańcucha rozrządu?
Do przyczyn zużycia i uszkodzenia stanu łańcucha rozrządu należy m.in. niska jakość oraz niewystarczający poziom oleju. Dlatego zawsze warto sięgać po produkty sugerowane przez koncern (w tym przypadku – BMW). Jednak to nie jedyny czynnik oddziałujący na niego negatywnie. Należy wymienić również niewłaściwą i zbyt krótką szynę, a także stosowanie małolitrażowych silników, w których występują duże obciążenia mechaniczne i wysokie temperatury.
Objawy uszkodzonego rozrządu
Jeśli zauważysz którąkolwiek z wyżej wymienionych przyczyn, niewykluczone, że w niedługim czasie pojawią się pierwsze symptomy uszkodzenia rozrządu. Do objawów należy m.in. grzechotanie w silniku oraz utrata jego mocy. Oprócz tego mogą wystąpić problemy z uruchomieniem go, wypadającymi zapłonami, a sam pojazd poinformuje Cię o usterce, zapalając kontrolkę „check engine”. Zdecydowanie najgorszy scenariusz to zerwanie łańcucha podczas pracy. Wraz z nim uszkodzeniu ulega motor, gdyż tłoki zderzają się z zaworami.
Diagnostyka rozrządu w BMW
Jeśli zauważyłeś jakiekolwiek oznaki uszkodzenia czy zużycia rozrządu – powinieneś sprawdzić, czy wszystko jest w porządku. W pierwszej kolejności zaopatrz się w odpowiednie narzędzia. Niezbędne będą klucze warsztatowe – to absolutna podstawa każdego majsterkowicza! Poza tym będzie Ci też potrzebna blokada rozrządu BMW. Dobór odpowiedniej zależy od typu silnika. Inny sprzęt będzie wymagany w motorach B38, B48 i B58 i jeszcze inny w modelach N42, N46 i N46T. Dowiesz się tego, sprawdzając numer VIN swojego pojazdu.
Gdy masz już wszystko, czego potrzeba do pracy – musisz ściągnąć górną obudowę rozrządu i odkręcić koła jego wałków z użyciem kluczy warsztatowych. To właśnie na tym etapie przyda Ci się blokada przeznaczona do silnika Twojego BMW. Gdy już ją zainstalujesz – przyjrzyj się kondycji łańcucha. Jest zbyt luźny? Widać na nim ślady uszkodzenia? To oznacza, że pora go wymienić!
Wiesz już jak sprawdzić rozrząd w BMW?
Pamiętaj, że sprawdzanie i dokonywanie wymian w rozrządzie, czy to w BMW, czy w maszynie dowolnej innej marki, musisz mieć pewną wiedzę i doświadczenie. Stosując się do powyższych wskazówek, powinieneś łatwo i bezpiecznie dostać się do łańcucha i – ewentualnie, wymienić go na nowy. Wszystkie narzędzia warsztatowe, które będą do tego potrzebne, dostaniesz w naszym sklepie internetowym. Sprawdź je teraz!