Dlaczego nie można ignorować zużytych drążków kierowniczych i jak je wymienić? Sprawdź!

wymiana drazkow kierowniczych

Prawidłowo działający układ kierowania w samochodzie warunkuje możliwość korzystania z pojazdu. Jeśli auto reaguje słabiej na ruchy kierownicą – może to świadczyć o zużyciu drążków kierowniczych. Jakie są jeszcze objawy ich wyeksploatowania? Jak sprawdzić ich kondycję? Czy da się wymienić je samodzielnie? Przeczytaj artykuł, by poznać odpowiedzi na te pytania!

Kiedy drążki kierownicze wymagają wymiany?

Czym w ogóle są te elementy? Otóż drążki kierownicze to części układu sterowania samochodem, łączące przekładnię ze zwrotnicami kół, ustawiające ich pozycję stosownie do ruchu kierownicą. Pracują więc pod sporym obciążeniem, zależnym m.in. od stylu jazdy kierowcy. Zużyciu najczęściej ulegają ich końcówki lub przeguby osiowe.

Pierwsze symptomy, że „to już czas”, to m.in. drganie kierownicy. Kolejnym – zachwianie w torze jazdy (auto nie jedzie po prostej). Mogą też pojawić się niepokojące dźwięki od strony przednich kół, w tym piski i stukanie. Ponadto auto słabiej reaguje na skręcanie.

Diagnostyka drążka kierowniczego

Stwierdzenie takich problemów od razu powinno Cię skłonić do wizyty w warsztacie samochodowym. Jeśli jednak chcesz samodzielnie sprawdzić, co jest nie tak – również możesz to zrobić. W tym celu musisz podnieść auto na lewarku na tyle wysoko, by oderwać koło od ziemi. Następnie chwyć za przegub za tarczą hamulcową i poruszać nim na boki. Wyczuwasz luzy? W takim razie już wiesz, że drążek kierowniczy wymaga wymiany.

Czy można samodzielnie wymienić drążek kierowniczy?

Jeśli masz zacięcie mechanika, a przede wszystkim – wiesz, co robisz, to tak, jak najbardziej. Musisz jednak wiedzieć, że wymiana może dotyczyć albo drążka kierowniczego, albo jego końcówki. To dość istotne rozróżnienie, gdyż niekiedy wstawienie pojedynczej części nie zawsze rozwiązuje problem (uszkodzenia bowiem mogły się już przenieść na pozostałe elementy tego komponentu). Co do zasady więc bezpieczniej dokonać wymiany całego modułu. Pamiętaj, że chodzi nie tylko o przywrócenie sterowności auta i związane z tym koszty, ale i o bezpieczeństwo – Twoje i innych.

mechanik

Jakie narzędzia będą ci potrzebne do samodzielnej wymiany drążków?

A jak to zrobić? Przede wszystkim przyda Ci się odpowiedni zestaw narzędzi. Niezbędny będzie m.in. ściągacz do drążków kierowniczych, jak i klucze warsztatowe, a także lewarek. Gdy już masz wszystkie instrumenty, musisz wpierw nieco poluzować śruby na kole, a następnie unieść auto. Kolejny krok to odkręcenie i zdjęcie koła.

Teraz wyczyść przegub z użyciem odpowiednich środków i drucianej szczoty. Odkręć końcówkę drążka kierowniczego, a następnie, stosując ściągacz, ściągnij ją z kuli. Na kolejnym etapie usuń zaciski osłony przeciwpyłowej na przekładni. Pora odkręcić resztę tego elementu, by w końcu zamocować nowy moduł. Pamiętaj, aby końcówka była przykręcona na tej samej wysokości, co poprzednia!

Szukasz narzędzi? Zajrzyj do oferty BAU-TEC!

Teoretycznie wymiana tego komponentu jest prosta. W praktyce – wymaga odpowiedniej wiedzy o mechanice. Dlatego, jeśli masz wątpliwości, jak to zrobić, udaj się do specjalistycznego warsztatu. Czujesz się na siłach, by wstawić nowy moduł samemu? Zatem wybierz zestaw narzędzi z BAU-TEC. Znajdziesz u nas klucz do drążków kierowniczych i wszelkie inne potrzebne instrumenty.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium