Ople to popularne w Polsce auta, które cieszą się dobrą opinią wśród swoich właścicieli. Jak każde pojazdy wymagają stosownej konserwacji, szczególnie tak wrażliwych układów, jak rozrząd. Chcesz się dowiedzieć więcej o tym, kiedy trzeba zdiagnozować stan tego systemu? Po czym poznać, że trzeba zmienić łańcuch lub pasek?
Spis treści
Kiedy konieczna jest diagnostyka rozrządu w Oplu?
W tym punkcie warto wspomnieć o istotnej kwestii. Otóż producent ten stosuje dwa rozwiązania. W wybranych modelach wykorzystywane są tzw. bezobsługowe łańcuchy, które – teoretycznie – nie wymagają tak dużej uwagi ze strony użytkownika. W praktyce wielu warsztatów jednak zdarzało się, że przy przeglądzie okazywały się wyciągnięte. Drugi system opiera się na wykorzystaniu pasków rozrządu. W takich układach konieczne są regularne przeglądy i wymiana tego elementu. Więcej szczegółów na ten temat zamieszczamy poniżej.
Oznaki wyeksploatowania łańcucha rozrządu
Choć rzadko do tego dochodzi (często łańcuchy w oplach „żyją” tak długo, jak same samochody), to zdarza się, że elementy te ulegają wyeksploatowaniu. Oznaki ich zużycia są różne i zależą m.in. od silnika wykorzystanego w danym modelu. Przykładowo – w przypadku silnika diesla 1,6 B16DTx przejawia się ono głośniejszą pracą na biegu jałowym. Z kolei w motorach V6, montowanych w Vectrach C i Insigniach, rozciągnięcie łańcucha rozrządu może się przejawiać hałaśliwą pracą układu.
Jak sprawdzić, kiedy pasek rozrządu był wymieniany?
Jeśli w Twoim oplu zastosowano pasek rozrządu – z pewnością wiesz, że wymaga on okresowej wymiany. Wiele zależy od modelu, ale producent zaleca zastosowanie nowego elementu średnio co 60-200 tys. km lub co około 5-10 lat. Jak natomiast sprawdzić, kiedy część ta była wymieniana?
Główna informacja o tym powinna znaleźć się w książeczce serwisowej. Tam masz opisane wszelkie naprawy i wymiany podzespołów. Także na silniku powinna być naklejka, świadcząca o tym, jak przebiegała ostatnia naprawa czy serwis auta. W końcu – możesz to sprawdzić wizualnie. Aby dostać się do paska, odkręć obudowę rozrządu i oceń jego stan. W przypadku zauważalnych uszczerbków lub luzów – pora wymienić ten element.
Co jest potrzebne do wymiany paska rozrządu w Oplu?
Jeśli decydujesz się na samodzielną wymianę paska, będą Ci potrzebne odpowiednie części i narzędzia warsztatowe. Wśród nich należy wymienić m.in.:
-
nowy pasek rozrządu,
-
napinacze i koła pasowe (to teoretycznie nie jest konieczne, ale bezpieczniej zamontować nowe),
a także:
-
zaciski,
-
miernik napięcia pasa,
-
śrubokręty.
Zadbaj o regularny serwis swojego Opla
Ewentualne uszkodzenia rozrządu są niebezpieczne dla każdego auta. Ople, choć wykorzystują bezobsługowe łańcuchy, mogą również wymagać szczególnej uwagi, zwłaszcza jeśli silnik zaczął pracować inaczej niż do tej pory. Regularne serwisowanie i konserwacja poszczególnych podzespołów pomaga uchronić się przed poważniejszymi wydatkami. Wszystko zaś, co będzie Ci potrzebne do przeglądu lub napraw znajdziesz w sklepie BAU-TEC. Sprawdź ofertę teraz!