Łożyska – Jak je poprawnie zdejmować i zakładać?

Łożyska – Jak je poprawnie zdejmować i zakładać?

Swobodny obrót koła w pojeździe to podstawowe zadanie każdego łożyska tocznego, jak również utrzymanie koła w prawidłowej pozycji zgodnej do ruchu układu kierowniczego i ustawienia się elementów zawieszenia podczas jazdy. Codzienna eksploatacja i niejednokrotnie niesprzyjające warunki drogowe skutkują szybszym zużyciem łożysk w kołach. Założenie producentów, zwłaszcza że mamy już do czynienia tylko z łożyskami bezobsługowymi (szczelnie zamknięte z własnym smarem wewnętrznym), jest ukierunkowane na nieprzerwaną ich pracę aż do zużycia.

Oczywiście żywotność łożysk wynikająca z naturalnej eksploatacji jest dość długa, ale wpływ na ich trwałość ma nawet zwykłe uderzenie o krawężnik i nieprawidłowo ustawiona geometria zawieszenia. Zdarza się, że łożysko zostaje pozbawione smarowania. Do wytopienia smaru dochodzi na skutek przegrzewania hamulca, zazwyczaj tarczy hamulcowej. Dotyczy to sytuacji, gdy zapieczony zacisk stale hamuje i tarcza jest rozgrzana przez dłuższy okres. Tak czy inaczej, podlegają one natychmiastowej wymianie.

 

Wymiana łożyska

Objawy zużycia łożyska

Objawy mogę być różne. To charakterystyczny szum, który słyszymy podczas jazdy, a także coraz wyższy poziom hałasu, kiedy przyspieszamy czy luz, który może działać destrukcyjnie na tarcze i klocki hamulcowe, co skutkuje wibracjami w układzie jezdnym. Oczywiście przyczyn wzajemnie zależnych może być więcej i w każdej sytuacji, gdy uwidocznią się objawy, należy niezwłocznie dokonać wymiany łożysk.

Wymiana łożysk

Aby dokonać ich wymiany, wymagane jest podniesienie pojazdu, odkręcenie kół, zdemontowanie zacisku hamulcowego i jego jarzma, a następnie tarczy hamulcowej. Kolejną czynnością jest odkręcenie nakrętki centralnej półosi. Wyciśnięcie łożyska ze zwrotnicy może napotykać już zdecydowanie większe problemy i w takiej sytuacji występuje konieczność użycia specjalistycznego ściągacza do łożysk i piast przednich (np. SILVER S10610 – zestaw 21 elementów). Jak to działa? Wystarczy dopasować dysk wchodzący w skład zestawu do wielkości łożyska i stworzyć dedykowany komplet oraz dokonać określonych czynności:

  • dysk oporowy, tuleja wyciskowa, dysk wyciskowy oraz śruba z nakrętką,
  • dysk wyciskowy zakładamy po przeciwnej stronie łożyska niż tuleję wyciskową,
  • śruba z nakrętką działa na zasadzie prasy śrubowej, która wyciska łożysko z gniazda w piaście kół,
  • montaż odbywa się w odwrotnej kolejności.

 Zestaw narzędzi do wymiany łożysk

Warto zapamiętać, że wymieniamy łożyska parami, ponieważ zazwyczaj mają zbliżoną żywotność. Po ich wymianie regulujemy luz za pomocą nakrętki koronowej półosi lub nakrętki samozaciskowej. I tu ważna uwaga: w przypadku nakrętki koronowej dopuszczalne jest jej powtórne użycie, natomiast w przypadku samozaciskowej absolutnie nie wolno tego robić.

W ogólnych zastosowaniach funkcjonują inne łożyska, które w przypadku zużycia wymagają użycia dedykowanych ściągaczy np.:

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium