Swobodny obrót koła w pojeździe to podstawowe zadanie każdego łożyska tocznego, jak również utrzymanie koła w prawidłowej pozycji zgodnej do ruchu układu kierowniczego i ustawienia się elementów zawieszenia podczas jazdy. Codzienna eksploatacja i niejednokrotnie niesprzyjające warunki drogowe skutkują szybszym zużyciem łożysk w kołach. Założenie producentów, zwłaszcza że mamy już do czynienia tylko z łożyskami bezobsługowymi (szczelnie zamknięte z własnym smarem wewnętrznym), jest ukierunkowane na nieprzerwaną ich pracę aż do zużycia.
Oczywiście żywotność łożysk wynikająca z naturalnej eksploatacji jest dość długa, ale wpływ na ich trwałość ma nawet zwykłe uderzenie o krawężnik i nieprawidłowo ustawiona geometria zawieszenia. Zdarza się, że łożysko zostaje pozbawione smarowania. Do wytopienia smaru dochodzi na skutek przegrzewania hamulca, zazwyczaj tarczy hamulcowej. Dotyczy to sytuacji, gdy zapieczony zacisk stale hamuje i tarcza jest rozgrzana przez dłuższy okres. Tak czy inaczej, podlegają one natychmiastowej wymianie.
Objawy zużycia łożyska
Objawy mogę być różne. To charakterystyczny szum, który słyszymy podczas jazdy, a także coraz wyższy poziom hałasu, kiedy przyspieszamy czy luz, który może działać destrukcyjnie na tarcze i klocki hamulcowe, co skutkuje wibracjami w układzie jezdnym. Oczywiście przyczyn wzajemnie zależnych może być więcej i w każdej sytuacji, gdy uwidocznią się objawy, należy niezwłocznie dokonać wymiany łożysk.
Wymiana łożysk
Aby dokonać ich wymiany, wymagane jest podniesienie pojazdu, odkręcenie kół, zdemontowanie zacisku hamulcowego i jego jarzma, a następnie tarczy hamulcowej. Kolejną czynnością jest odkręcenie nakrętki centralnej półosi. Wyciśnięcie łożyska ze zwrotnicy może napotykać już zdecydowanie większe problemy i w takiej sytuacji występuje konieczność użycia specjalistycznego ściągacza do łożysk i piast przednich (np. SILVER S10610 – zestaw 21 elementów). Jak to działa? Wystarczy dopasować dysk wchodzący w skład zestawu do wielkości łożyska i stworzyć dedykowany komplet oraz dokonać określonych czynności:
- dysk oporowy, tuleja wyciskowa, dysk wyciskowy oraz śruba z nakrętką,
- dysk wyciskowy zakładamy po przeciwnej stronie łożyska niż tuleję wyciskową,
- śruba z nakrętką działa na zasadzie prasy śrubowej, która wyciska łożysko z gniazda w piaście kół,
- montaż odbywa się w odwrotnej kolejności.
Warto zapamiętać, że wymieniamy łożyska parami, ponieważ zazwyczaj mają zbliżoną żywotność. Po ich wymianie regulujemy luz za pomocą nakrętki koronowej półosi lub nakrętki samozaciskowej. I tu ważna uwaga: w przypadku nakrętki koronowej dopuszczalne jest jej powtórne użycie, natomiast w przypadku samozaciskowej absolutnie nie wolno tego robić.
W ogólnych zastosowaniach funkcjonują inne łożyska, które w przypadku zużycia wymagają użycia dedykowanych ściągaczy np.:
- FALCON F05321 3-ramienny wewnętrzny 12 – 38 mm przeznaczony do demontażu łożysk tocznych z wszelkiego rodzaju korpusów i obudów,
- FALCON F05301 24-55 mm– o mocnym, odlewanym korpusie, z regulowanym rozstawem ramion.