Kiedy kupujemy używany samochód, nigdy nie jesteśmy pewni jego prawdziwego stanu technicznego. O ile większość podzespołów i nadwozie możemy zbadać organoleptycznie, to stan zużycia jednostki napędowej, a więc silnika, już nie. Najważniejsze jednak, że podstawowe badanie, które w zasadzie pozwoli na jednoznaczną ocenę, może być wykonane bez kłopotliwego i kosztownego demontażu. Tym badaniem jest pomiar ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach silnika.
Jak przygotować samochód do pomiaru ciśnienia sprężania?
Musimy zdawać sobie sprawę, że wykonanie pomiaru ciśnienia sprężania jest koniecznością, ponieważ dzięki temu badaniu, a więc uzyskaniu określonej wartości ciśnienia, wiemy, w jakim stanie jest szczelność przestrzeni roboczej cylindra. Oczywiście wpływ na określony wynik ma stan cylindra, tłoka, pierścieni tłokowych, gniazd i zaworów. Jeśli wartości są niższe od przyjętych jako prawidłowe, to znak, że występują uszkodzenia.
Aby nie doszło do żadnej pomyłki czy wypaczenia wyniku pomiaru, musimy rozgrzać silnik do temperatury roboczej, czyli do momentu załączenia się wentylatora chłodnicy. W przypadku, gdy auto ma dość rozbudowany katalizator, warto zadbać o jego ochronę, ponieważ może on ulec uszkodzeniu przy dużym obciążeniu jednostki napędowej. Najprościej byłoby odłączyć zasilanie pompy paliwa. Naładowany akumulator, sprawny rozrusznik i minimum 100 obr./min, które są potrzebne do uzyskania wiarygodnego pomiaru, a także wykręcone świece zapłonowe lub żarowe, jeśli mamy do czynienia z dieslem. Auto mamy przygotowane.
Pomiar ciśnienia sprężania
Z uwagi na występujące różnice w wartościach optymalnych ciśnienia sprężania w silnikach benzynowych a silnikach wysokoprężnych, do badania niezbędne są mierniki ciśnienia sprężania o dedykowanych skalach:
- miernik ciśnienia sprężania do silników diesel firmy FALCON – w zestawie z adapterami świec żarowych dostosowanymi do wielu popularnych samochodów,
- miernik ciśnienia sprężania do silników benzynowych marki FALCON – w zestawie z dwiema końcówkami pomiarowymi M14 i M18.
Po każdym pomiarze, w którego trakcie sprawdzamy również szczelność styku, urządzenie należy odpowietrzyć, sprowadzając wskaźnik manometru do pozycji zerowej.
Jak interpretować wyniki pomiarów?
Deklarowane przez producenta optymalne wskazania ciśnienia sprężania porównujemy z tymi, które otrzymaliśmy podczas badania. W przypadku wystąpienia niższego ciśnienia o 15-20%, mamy do czynienia ze znacznym zużyciem najważniejszych elementów jednostki napędowej, czyli gładzi cylindrów, tłoków, pierścieni tłokowych, gniazd zaworowych czy też zaworów. I jeszcze jedna uwaga - wyniki z poszczególnych cylindrów również porównujemy, przy czym różnica między nimi nie powinna przekroczyć 10% wartości najwyższego odczytu.
Deklarowane przez producenta optymalne wskazania ciśnienia sprężania porównujemy z tymi, które otrzymaliśmy podczas badania. W przypadku wystąpienia niższego ciśnienia o 15-20%, mamy do czynienia ze znacznym zużyciem najważniejszych elementów jednostki napędowej, czyli gładzi cylindrów, tłoków, pierścieni tłokowych, gniazd zaworowych czy też zaworów. I jeszcze jedna uwaga - wyniki z poszczególnych cylindrów również porównujemy, przy czym różnica między nimi nie powinna przekroczyć 10% wartości najwyższego odczytu.